مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

جام جهانی 8

امروز بازی های یک چهارم نهایی انجام شد و آلمان و اسپانیا هم راهی بازی مرحله نیمه نهایی شدند. آنچه بارز بود بازی خوب آلمان مقابل آرژانتین بود. از امروز تعداد زیادی فوتبالدوست آلمان را قهرمان مسلم جام دانسته اند که دوست دارم با تحلیل بازیهای اخیر آلمان در این مورد بنویسم.

این سومین پیروزی آلمان با 4 گل بود. هر دو پیروزی قبلی مقابل تیمهای خوبی چون استرالیا و انگلیس بوده و این نشان از آن است که این پیروزی ها اتفاقی نبوده و آلمان با شایستگی این پیروزی های خیره کننده را به دست آورده است.

آلمان در این سه بازی در دقایق ابتدایی به گل رسیده است (پودولسکی در دقیقه 8 مقابل استرالیا- کلوزه دقیقه 20 مقابل انگلیس و مولر دقیقه 3 مقابل آرژانتین). آلمان در هر یک بازیهایی که با چهار گل برده است اقلا دو گل بین دقایق 65 تا 75 به ثمر رسانده است. این یعنی که آلمان درست در لحظاتی که حریف سعی دارد با تمرکز بر روی دروازه اش کار را به تساوی بکشد یا اختلاف را کم کند ضربه کاری را می زند.

آلمان یک تیم بسیار خوب و یکدست است اما چهار بازیکن شاخص دارد. شواین اشتایگر، پودولسکی، مولر و یکی هم اوزیل. در هر یک از بازیهایی که آلمان حریف را با گلهای زیاد شکست داده، این بازیگنان در همان دقایق طلایی آلمان یعنی 65 تا 75 با اتکا به نیروی جوانی و دوندگی و جنگندگی مثال زدنی گلساز یا گلزن تیمشان بوده اند.

آن سوی قضیه، در جائیکه آلمان زود به گل اول نرسیده است، مثل بازی با صربستان یا غنا، آلمان چندان فوق العاده ظاهر نشده است. در بازی مقابل صربستان که ابتدا گل خورده، بازنده بوده (توام با یک اخراج) و در بازی مقابل غنا هم که نیمه اول مساوی بوده بازی را برد خفیف 1-0 به پایان برده است.

آلمان در شرایطی پا به مرحله نیمه نهایی می گذارد که با حذف کردن دو غول بزرگ فوتبال دنیا که ستارگان زیادی را در تیمشان دارند روحیه مناسبی دارد و با اتکا به این روحیه و جوانان جنگنده می آید تا اسپانیا را هم از سر راه بردارد تا چون 8 سال پیش به فینال رود. اما آیا اسپانیا هم چون آرژانتین و انگلیس در مرحله حذفی به زانو در می آید؟

اینکه اسپانیا بازیکنان بزرگ زیادی چون ژاوی، اینیستا، ژابی آلونسو، دیوید ویا، فابرگاس و حتی فرناندو تورس دارد هراسی در دل آلمان نمی اندازد چرا که در انگلیس بزرگانی چون لمپارد تری و رونی و در آرژانتین هم امثال مسی، توز، هیگوائین و آگوئرو حضور داشتند. صرف داشتن ستارگان بزرگ ضامن برتری نیست اما معتقدم اسپانیا به خاطر نوع بازی اش از پیش بازنده به آلمان نیست.

اسپانیا با سیستم تهاجمی 4-1-3-2 بازی می کند. اسپانیا که با اتکا به دوندگی فوق العاده سرجیو بوسکت 21 ساله هافبک دفاعی خوبی دارد، از پتانسیل ژابی آلونسو در کنار ژاوی و اینیستا برای بازی سازی و تغذیه خط حمله اش استفاده می کند. این موقعیت وِیژه هر تیمی را در مقابل اسپانیا به حالت دفاعی فرو می برد و هافبکهای آن تیم را نا خود آگاه درگیر جنگ فیزیکی میانه میدان با ژاوی، اینیستا و ژابی آلونوسو مشغول می سازد. اسپانیا در بازی هایش به ترتیب 63-57-58-62-61 درصد از توپ را در اختیار داشته یعنی در همه بازیها به طور متوسط بیش از 60 درصد توپ را در اختیار دارد.

اسپانیا دروازه بان بی نظیر و خط دفاع نسبتا خوب و کم اشتباهی دارد. این تیم کمتر روی توپهای بلند اشتباه می کند (نقطه برتری آلمان در گل اول امروز) و به نظرم نقطه ضعف عمده آن توپهای سرعتی است که با توجه به کندی نسبی پویول می تواند برایش خطرساز باشد. هر چند جرارد پیکه همچون بارسلونا کم اشتباه ظاهر نشده است، اما همچنان امید اول خط دفاعی است. اسپانیا برای بازی نیمه نهایی چنانچه بخواهد پیروز شود باید بداند که نباید 20 دقیقه ابتدای بازی را بی گدار به آب بزند و به آلمان اجازه موقعیت سازی برای زدن گل زود بدهد. آلمان تیم شکست ناپذیری نیست. این را صربستان قبلا نشان داده است. خط دفاعی این تیم و دروازه بانش بر روی توپهای بلند کمی ضعف نشان می دهند و این فرصت مناسبی را برای تورس که البته چندان سرحال نیست به وجود می آورد تا با جایگیری های مناسب بتواند به این تیم ضربه بزند. علاوه بر این نفوذ از عمق وقتی که آلمان به دفاع پر تعداد روی نیاورده است برگ برنده اسپانیاست که با در اختیار داشتن دیوید ویا و اینیستای تکنیکی می تواند بلای جان آلمانها شود.

آلمان در این بازی مولر یکی از ارکان مربع موفقیتش که در بالا اشاره شد را به علت محرومیت در اختیار ندارد. هر چند تیم آلمان یک تیم یکپارچه را نشان داده که نبود یک بازیکن نمی تواند مانع بازی خوب تیمی اش بشود اما به هر حال نبود این بازیکن دونده و جنگنده می تواند برتری آلمانها خصوصا در ضدحملات سریعشان را کمرنگ کند.

در هر حال بازی حساس و زیبایی را شاهد خواهیم بود. من معتقدم هر دو تیم با شایستگی تا این مرحله رسیده اند و قلبا مایلم اسپانیا به فایال برود تا شاهد فینال اختمالی هلند و اسپانیا باشیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
Shahab یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 06:51 ق.ظ

Besyar tahlil e ziba va kemali bood, ba vojudi ke Alman kheili khoobe vali be nazare man Spain mibare.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد