مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

دنیای سوپر کامپیوترها

امروز درباره سریعترین کامپیوتر فعلی دنیا مطالبی می خواندم. این سوپر کامپیوتر که در مرکز عالی علوم محاسباتی ژاپن قرار دارد قدرت آنرا دارد که ده و نیم پتافلاپ در ثانیه محاسبه انجام دهد. یعنی 10 میلیون میلیارد محاسبه در ثانیه. (مگا 10 به توان 6، گیگا ده به توان 9، ترا 10 به توان دوازده و پتا هم 10 به توان 15 است). این سوپر کامپیوتر از بیش از 705 هزار هسته پردازشگر استفاده می کند و سیستم عامل آن لینوکس است. جالب است بدانیم که بیش از 90 درصد 500 سوپرکامپیوتر های برتر دنیا از لینوکس استفاده می کنند. برایم جالب بود بدانم که این کامپیوتر چقدر انرژی مصرف می کند و فهمیدم حدود 12 مگاوات توان مصرفی این رایانه است!


در ویکیپدیا جدول جالبی هست. هزینه لازم برای 1 گیگافلاپ محاسبه در سال 1961 بیش از 1000 میلیارد دلار بوده است در حالی که اکنون به 1.8 دلار کاهش یافته است. این جهش خیره کننده است. 

سووشون

امروز داستان سووشون شاهکار سیمین دانشور و یکی از بهترین رمان های ادبیات ایران را تمام کردم. آنقدر داستان زیبا و گیرا بود که گاهی دلم نمی آمد کتاب را زمین بگذارم و ادامه ندهم. داستان به خوبی شرایط ایران را در زمان بعد از جنگ جهانی اول و اشغال توسط متفقین مجسم می کند و از نگاه زنی که در مرور اتفاقات تغییرات اساسی می کند به مذمت اشغال ایران و ستایش آزاده خواهان روشنفکر آن دوران می پردازد. داستان بسیار زیبا و گیراست و پر از اصطلاحات شیرین شیرازی است که در انتهای متاب لیستی از آنها به همراه معنی آورده شده است. 


احتمالا داستان بعدی که بخواهم بخوانم رمان «من او» اثر رضا امیرخانی است که از پرفروشترین کتابهای داستانی سالهای اخیر بوده است. 


فرار مغزها

نمی دانم با لینکدین آشنا هستید یا نه. یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که قرار است متخصصین را به هم مرتبط سازد و علاوه بر در ارتباط بودن کاریابی را با توجه به مهارت افراد برای شرکتها و جویندگان کار انجام می دهد و خیلی چیزهای دیگر. من هم عضو آن هستم ولی چندان فعالیتی ندارم. هر از گاهی با به روز شدن اطلاعاتش نگاهی می کنم تا همکلاسی های قدیم و کسانی را که می شناسم هر کدام کجا مشغولند. امروز لینکدین ای-میل جالبی زد و عده ای از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه تهران را که در لینکدین هستند را معرفی کرده بود تا در صورتیکه می شناسمشان به لیست دوستانم اضافه کنم. نکته جالی توجه آماری بود که ارائه شده بود. از بین کسانی که مثل من بین سالهای 1998 تا 2002 در دانشگاه تهران بوده اند و در لینکدین هستند 1460 نفر در ایران هستند 854 نفر در آمریکا، 777 نفر در کانادا و 432 نفر در استرالیا هستند. فقط 272 نفر از این افراد در تورنتو و حومه هستند. آمار تکان دهنده ای است و به خوبی مساله فرار مغزها (یا به عنوان بهتر فرار متخصصین) را به نمایش می گذارد. امیدوارم دولت و مسئولین با دقت بیشتر تلاش کنند بسترهایی فراهم آورند که از این پدیده تا حدی جلوگیری شود. 


تریت

جالب است که گاهی لغات و اصطلاحاتی را در زبان یاد می گیریم و در گفتارمان به کار می بریم که شاید به ندرت مجبور باشیم آنرا بر روی کاغذ بنویسیم و باعث می شود که صورت صحیح این لغت در مرور زمان تغییر کند. امروز در حالیکه کتاب سو و شون از سیمین دانشور را می خواندم به لغت «تریت» برخوردم. اولش برایم نا آشنا بود ولی در محتوای متن فهمیدم که معنایش چیست. این همان لغتی است که من به اسم «تیلیت» می شناختم. یعنی خرد کردن نان در آبگوشت. حالت دیگر این لغت در اصطلاح عامیانه وقتی که کسی شما را با گفتار زیادش کلافه می کند گفته می شود «مغزمون رو تیلیت کرد». نگاهی هم در لغتنامه دهخدا کردم که معنی را نوشته: 



تریت . [ ت َ / ت ُ ] (اِ) ریزه کردن نان باشد در میان دوغ و شیرو شربت و آبگوشت و مانند آن . (برهان ) (از فرهنگ جهانگیری ). نان ریزه شده در میان آبگوشت و شیر و دوغ و کشک و مانند آن جهت تناول کردن . (ناظم الاطباء). 

شاید یکی دیگر از این دست لغات، لغت «مشغول الذمه» باشد که اگر چه کمتر استفاده می شود ولی هنوز هم در میان محاورات و بعضی فیلمهای ایرانی شنیده می شود. این لغت هم در عام معمولا «مشمول ذمه» گفته می شود که با مراجعه به لغتنامه دهخدا می توان فهمید که صورت صحیح آن «مشغول الذمه » است. 

البته به قول معروف صابون رو چه با سین بنویسی و چه با صاد کف می کنه. اما برای من شخصا مهم است که صورت صحیح املایی لغات را بدانم و درست به کار ببرم. 

سرهنگ

 

سرهنگ مرد حدودا 55 ساله ای است که  همکار من است. اسمش سرهنگ نیست اما من و دوست و همکار ایرانی ام برایش به خاطر رفتار جدی اش بهش لقب سرهنگ دادیم. سرهنگ عاشق نظر دادن است و فکر می کند نظراتش درست است. حالا این نظرات می تواند راجع به مدار باشد، آنتن باشد، خوراکی باشد، اقتصاد باشد یا هر چیز دیگر. امروز آب گازداری از توی یخچال برداشتم و داشتم درش رو باز می کردم که سرهنگ من را دید. قیافه حق به جانبی گرفت و گفت، این برای رژیمت خوب نیست. گفتم چرا؟ گفت خب هیدروکربات داره. گفتم روش نوشته آبِ کربنه (Carbonated natural water) چه ربطی به هیدروکربات داره؟ گفت تو مثل اینکه شیمی بلد نیستی. آب چی داره؟ هیدروژن و اکسیژن. فکر می کنی اون هیدروژن با این کربن ترکیب نمیشه؟ میگم روش نوشته صفر کالری. میگه فکرت رو به کار بنداز چی کار داری اون رو چی نوشته. من به خاطر خودت و رژیمت میگم. منم یه لحظه اندیشیدم و بعد که سرهنگ رفت آب گازدار رو رفتم بالا.  

 

میلاد بانو

ای سرو ناز حسن که خوش می‌روی به ناز  
عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نیاز
فرخنده باد طلعت خوبت که در ازل  
ببریده‌اند بر قد سروت قبای ناز 

زهرای نازنینم بیست و نهمین سالروز میلادت مبارک

 

:)

امشب در سر شوری دارم، امشب در دل نوری دارم
باز امشب در اوج آسمانم، راضی باشد با ستارگان
امشب یکسر شوق و شورم، از این عالم گوئی دورم

از شادی پر گیرم که رسم به فلک
سرود هستی خوانم در بر حور و ملک
در آسمان غوغاها فکنم
سبو بریزم ساغر شکنم

امشب یکسر شوق و شورم، از این عالم گوئی دورم
با ماه و پروین سخن می گویم، وز روی مه خود اثری جویم
جان یابم زین شبها، می کاهم از غمها
ماه و زهره را به طرب آرم،از خود بی خبرم ز شعف دارم
نغمه ای بر لب ها، نغمه ای بر لب ها
امشب یکسر شوق و شورم، از این عالم گوئی دورم

امشب در سر شوری دارم، امشب در دل نوری دارم
باز امشب در اوج آسمانم، رازی باشد با ستارگان
امشب یکسر شوق و شورم، از این عالم گوئی دورم

در ستایش پدر و مادر

اگر یک ایه از قرآن را باید روزی 10 بار بخوانیم و عمل کنیم سوره اسراء آیه 23 است: 


وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا

و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو!