مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

رابرت الیوت

برای کسانی که مخابرات میدان می خوانند نام رابرت الیوت خیلی آشناست. الیوت و آن چند کتاب مفصلی که در تئوری آنتن نوشته است معرف حضور استادان، مهندسان و دانشجویان رشته آنتن است. برای من و همکلاسی هایم در دانشگاه علم و صنعت، آقای الیوت معروف وجهه دیگری داشت چرا که استاد ما جناب آقای دکتر حجت کاشانی دوره دکترای خودش را تحت نظارت ایشان انجام داده بود و گهگاه در کلاس یادی از ایشان می کرد. در دوران کارشناسی ارشد خاطرم هست که دکتر حجت میگفت الیوت خیلی مسن است ولی هنوز زنده است.

امروز باید مقاله ای را برای کنفرانسی در زمینه آنتن ارسال می کردم و دیدم که بخشی اختصاصی در کنفرانس تحت عنوان «یادبود دکتر الیوت مرحوم» قرار داده اند. با چرخی در اینترنت متوجه شدم که دکتر الیوت بزرگ چند ماه پیش در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفته اند. برای این مرد بزرگ که بی شک علم آنتن دنیا مدیون تحقیقات، تالیفات و آثار گرنقدر ایشان است، آرزوی شادی روح و آرامش ابدی دارم.

درگذشت استاد محمد ایوبی

استاد دیگری از استادانم درگذشت. استاد محمد ایوبی معلم ادبیات و نگارش فارسی ما امروز در 67 سالگی در گذشت. علت فوتش هم بیماری ریوی ذکر شده است. استاد خیلی سیگار می کشید شاید همین مساله بیماری اش را تشدید کرده بود. ایشان مرد شریف و بزرگواری بود. 2 سال پیش هم اتفاقی داستانی با صدای خودش روی اینترنت دیدم که چند خطی اینجا راجع بهش نوشتم. خدا ایشان را رحمت کند و امیدوارم این سال عزیز کش هر چه سریعتر به این روند گلچینی اش پایان دهد. سایت بی بی سی هم مختصری از فعالیتهای ادبی استاد را آورده است که مستقیما از سایت بی بی سی کپی می کنم.


محمد ایوبی، داستان نویس ایرانی، درگذشت

محمد ایوبی

بیشتر داستان های محمد ایوبی در جنوب ایران، محل تولد او، می گذشت - عکس از رادیو زمانه

محمد ایوبی، داستان نویس ایرانی، روز شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ در سن ۶۷ سالگی و بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان ابن سینای تهران از دنیا رفت.

آقای ایوبی متولد سال ۱۳۲۱ در شهر اهواز و از اعضای قدیمی کانون نویسندگان ایران بود.

او در دوران فعالیت نویسندگی خود چندین رمان، داستان بلند، مجموعه داستان و تعداد زیادی مقاله ادبی منتشر کرد.

از آثار او می توان از "گزیده اشعار نیما یوشیخ"، سه گانه رمان "آواز طولانی جنوب" ("غمزه مردگان"، "سفر سقوط" و "زیتون تلخ، خرمای گس")، داستان بلند "راه شیری"، رمان های "صورتک های تسلیم"، "زیر چتر شیطان" و "راه گراز" و مجموعه داستان های "مراثی بی پایان"، "پایی برای دویدن" و "شکفتن سنگ" نام برد.

رمان "صورتک های تسلیم" او در سال جاری از نامزدهای دریافت جایزه جلال آل احمد است.

محمد ایوبی در رشته های تاریخ و زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده بود و سال ها در مدارس شهر تهران تدریس ادبیات می کرد.

آقای ایوبی در دهه هفتاد مدتی مسئول صفحه ادبی روزنامه سلام بود که مجموعه مقالات او در آن روزنامه، بعدها در قالب کتاب "جان شکر" گردآوری و منتشر شد.

آقای ایوبی مجموعه داستان "جنوب سوخته" و رمان "طیف باطل" را نیز پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران نوشته بود که به گفته خود او "هر دو به دست ممیزان دوران به مقوا بدل گشته اند".

رمان "با خلخال های طلایم خاکم کنید" نوشته محمد ایوبی نیز در سال های اخیر موفق به گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نشد و نهایتا در وب سایت رادیو زمانه منتشر شد.

دو رمان "مرد نشویش همیشه" و "آب بازی" نوشته محمد ایوبی زیر چاپ هستند که به زودی منتشر خواهند شد.

مراسم تشییع جنازه او قرار است ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۱ دی از مقابل خانه هنرمندان در تهران برگزار شود.

داگویل

دیشب و امشب دو بار فیلم سه ساعتی داگویل (Dogville) تولید سال 2003 را تماشا کردم. این فیلم زیبا به زیبایی زندگی در دهکده ای کوچک را که سمبلی از هر جامعه ای می تواند باشد را به تصویر می کشد که مشغول زندگی عادی هستند که دختری که از دست گانگسترها فرار می کند به آنها پناهنده می شود. این فیلم به زیبایی نشان می دهد که این دختر که مظهر پاکی و محبت است و با تمام وجود به همه آدمهای دهکده محبت می کند، به تدریج مورد استعمار واقع می شود. هر کسی اعم از بچه و زن و مرد از او بهره کشی می کنند. در نتیجه  زمانی که ورق بر می گردد و صاحب قدرت می شود طغیان می کند و همه را نابود می کند. این داستان اگر چه دهکده ای کوچک در آمریکا را روایت می کند اما حکایت زندگی انسان است که هر کجا بتواند و شرایطش فراهم باشد، ستم می کند و در نقش شیطان ظاهر می شود. نشان می دهد که هر کجا که بتواند بهره کشی می کند بی آنکه به حقوق و انسانیت مستعرش فکر کند و نهایتا اینکه ستم و استعمار نهایتا منجر به طغیان می شود. طغیانی خانمان برانگیز و بنیان کن. این فیلم که به لحاظ ادبیاتی نیز بسیار سنگین است را بسیار توصیه می کنم اگر ندیده باشید.

دهه ما ...

در قسمتی از فیلم زیبا و به یاد ماندنی آژانس شیشه ای دیالوگ جالبی بین حاج کاظم و سلحشور صورت می گیرد. حاج کاظم سلحشور را متهم می کند که چیزی از جبهه و جنگ نمی داند و چون چیزی از جبهه و رزمندگان نمی داند نباید در مورد او و دفاعش از عباس قضاوت کند. اما سلحشور اینطوری دفاع می کند (نقل به مضمون):

  • دهه ات گذشته مربی، یک دهه حرف زدی ساکت بودیم. گرفتی ساکت بودیم، پس دادی ساکت بودیم. حالا اجازه بده ما حرف بزنیم. این دهه، دهه من هم نیست. دهه پسر تو است. اون پسر تو کی باید راجع به آینده اش فکر کنه و تصمیم بگیره...


در اینجا که به تضاد دو جریان فکری منتهی می شود حاج کاظم از کوره در می رود و قصد دارد سلحشور را ار آزانس بیرون کند که منجر به درگیری فیزیکی این دو می شود.

اکنون و بعد از 12 سال از ساخت این فیلم به یاد ماندنی و با دیدن صحنه های درگیری های متعدد در شهر تهران و بعضی شهرستانها از خودم می پرسم این دهه، دهه کیست؟ این نوجوانان و جوانان ما (چه موافقان و چه مخالفان دولت) چه زمانی باید برای آرزوها و رویاهایشان فکر کنند و تصمیم بگیرند؟ چه زمانی انرژی شان را از فکر کردن به مبارزه با هموطنانشان با طرز فکر مخالف رها می کنند و انرژی را در تبلور فکر ها و آرزوهایشان متمرکز می سازند؟  

کی وست؛ انتهای آمریکا

در سفر اخیر به فلوریدا، به جزیره کوچک کی وست (Key West) سفر کردیم که چون جنوبی ترین نقطه ایالات متحده آمریکاست به انتهای ایالات متحده آمریکا معروف است.

فلوریدا جنوب شرقی ترین ایالت کشور آمریکاست و کی وست در جنوبی ترین نقطه آن واقع شده است. فلوریدا با آن نخلهای زیبایش و با آب و هوایی نسبتا استوایی پذیرای توریستها و مهمانهای زیادی است که در فصل زمستان از ایالتهای شمالی آمریکا و کانادا از زمستان سخت آن مناطق برای گذران تعطیلات به آنجا سفر می کنند. دمای هوا در طی روز در زمستان (اواخر دسامبر و ژانویه) به ندرت از 15 درجه سانتیگراد کمتر می شود و این یعنی یک منطقه ایده آل در زمستان برای تعطیلات.

اما کی وست جزیره ای است که اگر از میامی (Miami) حدود 160 مایل (250 کیلومتر) به سمت جنوب حرکت کنید به آن می رسید. جالبی این سفر 4 ساعته با ماشین این است که از جزایر متعددی عبور می کنید که با پلهای عظیمی در دل اقیانوس این جزایر را به هم متصل کرده اند. در طی راه جزیره های مختلف که به key مشهور هستند را می بینیم که در اکثر آنان قایقهای تورسیتی فراوان برای فروش و یا اجاره می توان دید. کی وست جزیره ای نسبتا کوچک با وسعت تقریبی 2/19 کیلومترمربع است و حدود 22000 نفر جمعیت محلی دارد. این شهر روزانه پذیرای هزاران توریستی است که به ایالت فلوریدا سفر کرده اند. گزارش کوتاهی از این سفر را که به اتفاق زهرا رفتیم را می توانید از اینجا دانلود و مطالعه کنید.