مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

ای-میل های فورواردی

همه ما روزانه تعدادی ای-میل های فورواردی که حاوی داستانهای جالب در مورد مشاهیر، روشهای بهبود زندگی، خواص خوراکیها و یا نکات کاربردی زندگی می گیریم. این نوشته ها چنان با جزئیات نوشته می شوند که با خواندن آنها حس یک مقاله تحقیقاتی به آدم دست می دهد اما با کمی تحقیق می توان پی برد که اکثر آنها متاسفانه دروغ و یا شایعه ای بیش نیستند. مثلا ای-میلی راجع به اینکه لباس فارغ التحصیلی دانشجویان شمال آمریکا از لباس ابوعلی سینا برگرفته شده و یا اینکه اگر سارقان شما را در جلوی عابر بانک مجبور کردند رمز عبورتان را بزنید رمز را معکوس وارد کنید و از این دست داستانها. اخیرا با وبسایتی آشنا شدم به نام «گمانه» که به صحت و سقم ادعای بعضی از این شایعات اینترنتی می پردازد. خواندنش را برای روشن شدن بعضی از نکاتی که در اثر خواندن ای-میلهای فورواردی گمراه شده ایم را توصیه می کنم. 

نکته ای در مورد جی-میل

نزدیک 1 دهه میشه که جی-میل به وجود آمده و الان نفوذ زیادی بین همه کاربران اینترنت داشته و اکثر افراد از اکانت جی-میل برای مکاتبات روزانه شون استفاده می کنند. زمانی که جی-میل حدود 10 سال پیش ارائه شد با ظرفیت 1 گیگابایت ای-میلهایی مثل هات-میل و یاهو را که ظرفیت 3 مگابایتی ارائه می دادند را به چالش کشید. شعار آنروز های جی-میل این بود که دیگر لازم نیست ای-میلی را پاک کنید. جی-میل به تدریج ظرفیت ای-میلش را زیادتر کرد و الان ظرفیت اکانت مجانی به بیش از 10 گیاگابایت رسیده است. اما از حدود 2 سال پیش من به مشکلی دچار شدم که هنوز کمابیش با آن درگیرم. از حدود 2 سال پیش با افزایش دریافت تعداد ای-میل هایی که با فایلهاش ضمیمه حجیم مشکل ظرفیت برای اکانت جی-میل پیدا شد و علیرغم ادعای گوگل مجبور شدم که تعدادی ای-میل را پیدا کنم و 1-2 گیگابایت ظرفیت خالی کنم. اما از آن به بعد هر 6-7 ماه مجبورم دوباره بگردم و ای-میل ها را پاک کنم تا ظرفیت اکانتم پر نشود. آرزو داشتم تا گوگل گزینه ای را اضافه می کرد تا ای-میل ها را بر اساس حجمشان مرتب می کرد اما متاسفانه این گزینه در دسترس نبود. اخیرا فهمیدم که نرم افزار مایکروسافت آوتلوک ای-میل ها را بر اساس سایز هم مرتب می کند. این جرقه ای شد تا بتوانم از آن برای پاک کردن ای-میلهای حجیم استفاده کنم. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید ادامه مطلب را بخوانید تا از این طریق بتوانید مشکلتان را تا حدودی حل کنید. 

ادامه مطلب ...

علی

جدا شدن از علی را دو هفته ای هست که در زندگی ام تجربه می کنم. انشاالله تا 2 هفته دیگر این جدایی به سر می آید. این موجود فسقلی آنچنان در وجود و روح و روانم نفوذ کرده که این دو هفته برایم بسیار طولانی تر می نماید. قابل مقایسه نیست اما نمی دانم در دل پدر و مادرهایی که فرزندانشان مهاجرت می کند چه می گذرد؟ اصلا چطور تحمل می کنند؟ زندگی همه صحنه هایش زیبا نیست. 

توانایی گفتار

چند روزی را مهمان دوست عزیزی هستم. شبها به گفتگو می نشینیم و از هر دری صحبت می کنیم. صحبت از وبلاگ داشتن و نوشتن در آن بود. برایش از نوشتن در وبلاگم گفتم و اینکه چه بسیار حرفهایی را که جرات اظهار عمومی اش را ندارم. نمی دانم اسمش را ترس از قضاوت عمومی بگذارم یا مطمئن نبودن از اعتقاد به همه آن حرفها. در مقیاس وسیع تر دیدم که خودم هم کم نسبت به بقیه بد عمل نمی کنم. این حرفها باعث شد تا فکر کنم که چقدر به بقیه فرصت ابراز عقیده آزاد می دهم. چقدر بقیه راحتند تا از اینکه چه فکر می کنند و چطور در زندگی عمل می کنند برایم بگویند احساس راحتی می کنند؟ جواب سوالهایم احتمالا چندان برایم قابل قبول نیست. یاد نامه مولا علی به مالک افتادم. رفتم و دوباره نامه را خواندم. از خدا خواستم تا هدایتم کند تا زمینه تحمل بیشتر دیگران برایم به وجود آید و انشاالله که این به همه ما تعمیم پیدا کند و همدیگر را با هر اعتقاد و روش زندگی بپذیریم. متن قسمتی از نامه مربوط به این حرفها را اینجا می آورم برای یادآوری.


«...برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان‌ پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد و، برای خدایی که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنی نمایی و بفرمای‌ تا سپاهیان و یاران و نگهبانان و پاسپانان به یک سو شوند، تا سخنگویشان بی‌هراس‌ و بی‌لکنت زبان سخن خویش بگوید. که من از رسول الله(صلی الله علیه و آله) بارها شنیدم که می‌گفت: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون‌ لکنت زبان حق خود را از قوی دست‌ بستاند. پس تحمل نمای، درشتگویی یا عجز آن‌ها را در سخن گفتن. و تنگ حوصلگی و خودپسندی را از خود دور ساز تا خداوند درهای رحمتش را به روی تو بگشاید و ثواب طاعتش را به تو عنایت فرماید...»

بازگشت

بعد از سفر چند هفته ای به کانادا برگشته ام. سفری خوب و پر از خاطره بود. انشاالله نتایج این سفر در چند ماه آینده مشخص می شود. در این سفر بیشتر عزیزانم و دوستانم را دیدم. ایران را بعد از چند سال از نزدیک دیدم و تغییرات اخیر را از نزدیک دیدم و احساس کردم. ایران را دوست داشتم و انشاالله خداوند مقدر بگرداند که در آینده بتوانم برگردم و در ایران زندگی ام را دنبال کنم.